بیناپردازان هوشمند سپاهان

HIKROBOT

7 شاخص کلیدی عملکرد 3pl که می‌تواند به ارزیابی موفقیت شما کمک کند

3pl

7 شاخص کلیدی عملکرد 3pl که می‌تواند به ارزیابی موفقیت شما کمک کند

7 شاخص کلیدی عملکرد 3pl

رهبران زنجیره تأمین باید به برخی شاخص‌های کلیدی عملکرد 3pl نگاه کنند تا تعیین کنند آیا ارائه‌دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث آنها به نیازهایشان پاسخ می‌دهد یا خیر. مفیدترین شاخص‌های کلیدی عملکرد را در ادامه بیاموزید.

ارائه دهندگان خدمات لجستیک شخص ثالث، طیف گسترده‌ای از خدمات را به مشتریانی که می‌خواهند بخش‌هایی از زنجیره تأمین خود را برون‌سپاری کنند، ارائه می‌دهند. شرکت‌ها می‌توانند از چندین شاخص کلیدی عملکرد برای تعیین اینکه آیا فراهم کننده خدمات لجستیک شخص ثالث فعلی آنها به نیازهایشان پاسخ می‌دهد، استفاده کنند.

شاخص‌های کلیدی عملکرد ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک شخص ثالث، میزان عملکرد خوب یک شرکت لجستیک را در ارائه خدمات خود اندازه‌گیری می‌کند. نمونه‌هایی از شاخص‌های کلیدی عملکرد ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک شخص ثالث می‌تواند شامل سرعت اجرای سفارش‌ها توسط ارائه‌دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث و میزان دقت سطح موجودی توسط آنها باشد.

در ادامه به بررسی تفاوت‌های شاخص‌های کلیدی عملکرد و برخی اندازه‌گیری‌های عملکرد دیگر و همچنین شاخص‌های کلیدی عملکردی که رهبران زنجیره تأمین باید هنگام بررسی عملکرد ارائه‌دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث خود، حتماً آنها را در نظر بگیرند، می‌پردازیم.

3pl

تفاوت بین شاخص‌های کلیدی عملکرد، توافق‌نامه‌های سطح خدمات و شاخص‌ها

هنگام بررسی شاخص‌های کلیدی عملکرد ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک شخص ثالث، رهبران زنجیره تأمین باید تفاوت بین شاخص‌ها، شاخص‌های کلیدی عملکرد و توافق‌نامه‌های سطح خدمات را بررسی کنند، زیرا این اصطلاحات به هم پیوسته هستند اما یکسان نیستند.

این سه اصطلاح با ویژگی‌های زیر از یکدیگر متمایز می‌شوند:

– شاخص‌ها معمولاً اندازه‌گیری سطح پایین‌تری درون یک سازمان هستند که عملکرد عملیاتی یک بخش یا تیم را نشان می‌دهند.

– شاخص‌های کلیدی عملکرد معمولاً نشانگرهای سطح بالاتری هستند که پیشرفت شرکت به طور کلی را در دستیابی به اهداف خود یا مشتری اندازه‌گیری می‌کنند. شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌توانند نمایانگر ترکیب چندین شاخص باشند.

– SLAها اهدافی هستند که به صورت قراردادی مورد توافق قرار گرفته‌اند و ارائه‌دهنده باید به آنها دست یابد. شاخص‌های کلیدی عملکرد نشان می‌دهند که یک ارائه‌دهنده تا چه حد در مقابل این اهداف عملکرد داشته است.

به عنوان مثال، یک شاخص می‌تواند سرعتی باشد که تیم ارسال ارائه‌دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث، کالاها را جمع‌آوری و بسته‌بندی می‌کند و شاخص کلیدی عملکرد، درصد کالاهای ارسال شده در مدت 24 ساعت است. SLA ممکن است بیان کند که ارائه‌دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث باید حداقل 95٪ کالاها را ظرف 24 ساعت ارسال کند.

در ادامه 7 شاخص کلیدی عملکرد بسیار مفید برای رهبران زنجیره تأمین به منظور تعیین اینکه آیا ارائه‌دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث آنها، خدماتی را ارائه می‌دهد که با انتظارات شرکت آنها همسو است یا خیر، آورده شده است.

1. زمان اسکله تا انبار

یکی از وظایف یک شرکت لجستیک، دریافت محصولات در اسکله انبار و قرار دادن آنها در مناطق ذخیره‌سازی صحیح است، بنابراین شاخص کلیدی عملکرد اسکله تا انبار، مدت زمان بین برداشتن کالاها به اسکله انبار و افزودن آنها به ذخیره انبار را اندازه‌گیری می‌کند. کارگران انبار نمی‌توانند محصولات را جمع‌آوری و ارسال کنند تا زمانی که آنها در انبار قرار گرفته و برای اجرای سفارش در دسترس باشند.

زمان کوتاه اسکله تا انبار، در دسترس‌بودن محصول را افزایش می‌دهد و به اجتناب از نیاز به لغو سفارش به دلیل عدم موجودی کالاها کمک می‌کند.

2. هزینه به ازای هر واحد ارسال شده

هزینه به ازای هر واحد ارسال شده نشان می‌دهد که هزینه اجرای سفارش‌ها برای شرکت چقدر است. اگرچه رهبران زنجیره تأمین می‌توانند این شاخص کلیدی عملکرد را به روش‌های مختلف اندازه‌گیری و تفکیک کنند، اما معمولاً به طور خاص به هزینه‌های انتها-به-انتهای جمع‌آوری، بسته‌بندی و ارسال یک محصول به مقصد اشاره دارد.

این شاخص کلیدی عملکرد می‌تواند هزینه‌های انبارداری، نیروی کار، مواد بسته‌بندی و سایر عوامل را به حساب آورد تا هزینه کلی را نشان دهد. این شاخص بیشتر برای شرکت‌ها جهت پیگیری هزینه‌ها در طول زمان و مدیریت هزینه‌های اجرای سفارش که بر حاشیه سود تأثیر منفی می‌گذارد، مفید است.

3. دقت موجودی

دقت موجودی، مقایسه‌ای است از سطوح موجودی فیزیکی در انبار با سطوح موجودی مورد انتظار در نرم‌افزار مدیریت انبار ارائه‌دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث. سطوح موجودی WMS می‌تواند بسته به تعداد محصولات دریافتی در انبار و اجرای سفارش، و سایر عوامل، متفاوت باشد.

پردازش محصولات می‌تواند منجر به بروز خطا شود، بنابراین ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک شخص ثالث از شمارش فیزیکی موجودی برای اطمینان از اینکه نرم‌افزار WMS به درستی سطوح موجودی واقعی را منعکس می‌کند، استفاده می‌کنند. هر تفاوتی بین WMS و موجودی فیزیکی، بر دقت موجودی تأثیر منفی می‌گذارد.

شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک شخص ثالث آنها می‌توانند از شاخص کلیدی عملکرد دقت موجودی برای شناسایی کاهش موجودی استفاده کنند. برخی از دلایل کاهش موجودی عبارتند از: جمع‌آوری و بسته‌بندی نادرست، مشکلات هنگام دریافت کالا و دزدی، و سایر عوامل. سپس ارائه‌دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث می‌تواند علت کاهش را بررسی کند.

4. دقت سفارش

دقت سفارش، درصد سفارشاتی است که کارگران به درستی جمع‌آوری و بسته‌بندی کرده‌اند. این فرایند با انتخاب محصولات صحیح توسط کارگر بر اساس درخواست WMS آغاز می‌شود. سپس کارگر آن محصولات را بسته‌بندی، بسته را محکم می‌کند و محصول را برای توزیع آماده می‌کند.

دقت سفارش یک شاخص کلیدی عملکرد مهم است زیرا مشتریان احتمالاً با گذشت زمان اعتماد خود را به شرکت از دست می‌دهند اگر کالای اشتباه دریافت کنند. علاوه بر این، جایگزین کردن یک محصول هزینه بیشتری برای شرکت دارد زیرا کارگران باید سفارش اشتباه را مجدداً بسته‌بندی و جایگزین کنند.

5. دقت ارسال

شاخص کلیدی عملکرد دقت ارسال، درصد محصولات و بسته‌هایی است که به مقصد صحیح تحویل داده می‌شوند. از دست رفتن محصولات می‌تواند منجر به نارضایتی قابل توجهی برای مشتریان شود، بنابراین دقت ارسال برای به حداقل رساندن هدر رفت، هزینه‌ها و نارضایتی مشتری بسیار مهم است.

اگر دقت ارسال خیلی پایین باشد، احتمالاً ارائه‌دهنده خدمات عملکرد 3pl با بخش‌های توزیع و حمل و نقل برای کاهش خطاها همکاری خواهد کرد.

3pl

6. به موقع بودن ارسال و تحویل

شاخص کلیدی عملکرد به موقع بودن ارسال معمولاً به مدت زمان بین دریافت سفارش توسط ارائه‌دهنده خدمات عملکرد 3pl و زمان ارسال محصول به مقصد اشاره دارد، در حالی که به موقع بودن تحویل معمولاً به مدت زمانی که طول می‌کشد تا مشتری محصول خود را دریافت کند، اشاره می‌کند. برخی از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک شخص ثالث این دو عامل را در یک شاخص کلیدی عملکرد ترکیب می‌کنند، در حالی که برخی دیگر آنها را به طور جداگانه اندازه‌گیری می‌کنند.

این شاخص‌های کلیدی عملکرد برای برآورده کردن انتظارات مشتری بسیار مهم هستند. شرکت‌ها تحت فشار بیشتری نسبت به گذشته برای ارائه سریع سفارش و تحویل قرار دارند، بنابراین رهبران زنجیره تأمین باید فرایندهای ارسال و تحویل سازمان خود را از نزدیک رصد کنند.

اگر یک شرکت ارسال در اولویت ارائه می‌دهد، رهبران زنجیره تأمین همچنین می‌توانند میزان موفقیت آن فرایند را بررسی کنند تا اطمینان حاصل کنند مشتریان سفارش‌ها خود را به موقع دریافت می‌کنند.

7. لجستیک معکوس و پردازش بازگشت

بخشی از فروش محصولات، مدیریت بازگشت اجتناب ناپذیر مشتریان است، و فرایند بازگرداندن کالاها به ارائه‌دهنده خدمات لجستیک شخص ثالث به عنوان لجستیک معکوس شناخته می‌شود. ارائه‌دهندگان خدمات عملکرد 3pl ممکن است مجموعه‌ای از شاخص‌های کلیدی عملکرد را برای پردازش بازگشت‌ها اندازه‌گیری کنند، از جمله زمان پردازش بازگشت‌ها و نرخ بازگشت به دلیل خطاهای اجرای سفارش یا تحویل.

رهبران زنجیره تأمین می‌توانند زمان‌های پردازش بازگشت را رصد کنند تا بررسی کنند آیا محصولات به سرعت مجدداً در انبار قرار می‌گیرند یا خیر. همچنین، بررسی نرخ بازگشت به دلیل خطاها می‌تواند به شناسایی و حل مشکلات در زنجیره تأمین کمک کند که منجر به اجرای سفارش با کیفیت بالاتر می‌شود.

منبع: 7 3PL KPIs that can help you evaluate success

Summary
7 شاخص کلیدی عملکرد 3pl که می‌تواند به ارزیابی موفقیت شما کمک کند
Article Name
7 شاخص کلیدی عملکرد 3pl که می‌تواند به ارزیابی موفقیت شما کمک کند
Description
ارائه دهندگان خدمات لجستیک شخص ثالث، طیف گسترده‌ای از خدمات را به مشتریانی که می‌خواهند بخش‌هایی از زنجیره تأمین خود را برون‌سپاری کنند، ارائه می‌دهند.
Author
Publisher Name
Hikrobot.ir
Publisher Logo

فهرست مطالب