بیناپردازان هوشمند سپاهان

HIKROBOT

هنر بررسی کاراکتر از طریق تکنولوژی OCR

هنر بررسی کاراکتر از طریق تکنولوژی OCR

بررسی کاراکتر با OCR

بررسی کاراکتر با OCR یا خوانش OCR یکی از موارد استفاده از دوربین‌های هوشمند است که به کمک الگوریتم‌های دیپ لرنینگ برای تشخیص کاراکترها  توسط هایکروبات بهبود یافته است این تجهیزات بازرسی برای بررسی، تشخیص یا تعیین کاراکترهای چاپ شده بر روی قطعات یا محصولات است. این فن آوری بازرسی چاپی نیز نامیده می شود و در کارهای مختلفی مانند:

  • خواندن کدهای QR (کدهای دو بعدی)روی قطعات فلزی
  • بررسی مشخصات شماره قطعه یا شماره مدل
  • بررسی تاریخ انقضا در ظروف غذا

استفاده می شود.

قطعات و محصولات با تاریخ انقضا یا شماره محصول مشخص می شوند. با این حال، این موضوع زمانی که این اطلاعات را نتوان به درستی خواند، تشخیص داد، قضاوت کرد، ذخیره کرد و مدیریت کرد مفید نخواهد بود. بازرسی OCR در سال های اخیر برای تشخیص یا قضاوت براساس کاراکترهای استخراج شده از داده‌های تصاویر ضبط شده رایج شده است. این صفحه اطلاعات پایه در مورد OCR (تشخیص نویسه نوری)و OCV (تایید نویسه نوری)و اصل اساسی بازرسی نویسه را توصیف می کند.

اصل اساسی بازرسی کاراکتر (OCR) برای خواندن کاراکترهایی مانند تاریخ انقضا از تصاویر است.

مزایای معرفی پردازش تصویر

رشته های کاراکتر برای نشان دادن اطلاعاتی مانند تاریخ انقضا برای غذا / دارو و تعداد قطعات مونتاژ در تولید ضروری هستند. این رشته ها همچنین برای مدیریت سفارش فروش ضروری هستند. آن ها برای مدیریت بسیار مهم هستند؛ اما مدیریت کاراکترها می تواند دردسرهای زیادی داشته باشد.

به عنوان مثال فرض کنید که سفارش ها و موجودی بر روی کاعذ و به وسیله اپراتور نوشته و ثبت شود. اگر کاغذها خراب یا گم شود، ممکن است راهی برای بازیابی سفارش‌ها و موجودی وجود نداشته باشد.

علاوه بر جلوگیری از خطاهای انسانی، پردازش تصویر به طور فزاینده ای برای قابل اعتمادتر کردن مدیریت و کاهش کار و هزینه استفاده می شود. جایگزینی تشخیص، بررسی و مدیریت کاراکترهای انجام شده توسط دست انسان با سیستم پردازش تصویر مزایای زیر را به همراه دارد:

  1. جلوگیری از اشتباهات و حذفیات در دفاتر ثبت

در بررسی کاراکتر با OCR با دوربین و پرداز تصویر ، بررسی کاراکترهای ثبت شده بر روی محصول و مقایسه آن با کاراکترهای تعریف شده برای سیستم انجام می‌شود که به کمک پردازش تصویر به خروجی OK/NG به عنوان بازرسی نهایی تولید می‌رسد. همچنین می توان نتیجه قضاوت خروجی را روی سرور یا دیگر دستگاه های ذخیره‌سازی ذخیره کرد. با استفاده از این روش قابل اعتماد، می‌توان از اشتباهات یا حذفیاتی که ممکن است با مدیریت از طریق دستی رخ دهد، جلوگیری کرد.

بررسی کاراکتر با OCR

  1. مدیریت اطلاعات قابل اعتماد

بازرسی کاراکتر با استفاده از فن آوری پردازش تصویر به اپراتورها اجازه می دهد تا اطلاعات کاراکتر شناخته شده را در سرور یا دستگاه های دیگر آپلود کنند، بنابراین هیچ نگرانی در مورد اشتباهاتی مانند نوشتن کاراکترهای اشتباه وجود ندارد. شماره محصول یا موارد دیگری که از کاراکترهای زیادی تشکیل شده اند، اغلب به اشتباه نوشته می‌شوند. کنترل آن ها به عنوان اطلاعات دیجیتال می تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند.

مدیریت دقیق شماره محصول و سایر اطلاعات نیز امکان ردیابی قطعات یا محصولات و جمع‌آوری سریع آن ها در صورت خروج محصولات معیوب یا فراخوانی محصول را فراهم می کند. همچنین امکان ردیابی مشکلات در بالادست برای شناسایی یک فرآیند مشکل ساز برای بهبود عملیات وجود دارد. مدیریت اطلاعات قابل اعتماد نیز برای اطمینان از قابلیت ردیابی مؤثر است.

  1. خواندن همزمان به همراه بارکد یا کده ای دو بعدی

در سال های اخیر، بارکدها یا کد دوبعدی برای مدیریت محصول معرفی شده اند. برای خواندن بارکدها یا کد دو بعدی تنها می توانید از یک بارکد خوان یا یک کامپیوتر همراه دستی استفاده کنید. با این حال، در بسیاری از موارد، یک تاریخ انقضا نیز به همراه بارکد یا کد دو بعدی روی برچسب مشخص می شود. بازرسی نویسه می‌تواند هر دو کد و نویسه را به طور همزمان تشخیص دهد. این کار کارایی را به طور چشمگیری بهبود می بخشد زیرا شما می توانید به جای خواندن جداگانه هر نوع داده، همه داده ها را یکجا بخوانید و آن ها را با هم مدیریت کنید.

  1. بازرسی ۱۰۰ درصدی با حداقل نیروی انسانی

موثرترین روش برای جلوگیری از خروج قطعات کار معیوب، بازرسی ۱۰۰ % است. با این حال، بررسی بصری کاراکترها نه تنها زمان و کار می برد، بلکه شامل ریسک نظارت نیز می شود. استفاده از پردازش تصویر، بازرسی کارارکتر درون خطی قابل اعتماد را قادر می سازد تا هم تضمین کیفیت را به دست‌ آورد و هم هزینه های نیروی کار را کاهش دهد. همچنین نرخ بازده را در فرآیند بازرسی بهبود می بخشد و برای افزایش بهره وری تولید بسیار مؤثر است.

  • اصول بازرسی کاراکتر

انواع مختلفی از بررسی کاراکتر با OCR وجود دارد: وجود نشانه گذاری، کیفیت نشانه گذاری، تایید کاراکتر نوری (OCV)و تشخیص کاراکتر نوری (OCR).

بررسی کاراکتر با OCR

اگرچه اهداف متفاوت هستند، عملیات اصلی بازرسی کاراکتر استخراج کاراکترها ها یکی پس از دیگری از یک تصویر ضبط شده، مقایسه آن ها با کارارکتر ها در فرهنگ لغت ثبت شده، و شناسایی کاراکتر ها است.

بررسی کاراکتر با OCR

  1. تکنیک هایی برای بهبود دقت تشخیص : در گذشته، شکایاتی در مورد دقت پایین تشخیص کاراکتر وجود داشت. از طریق نوآوری های تکنولوژیکی مختلف، دقت تشخیص کاراکتر به طور قابل توجهی بهبود یافته است.
  2. ثبت زیر الگو : ثبت چندین الگو برای یک کاراکتر ثبات تشخیص را بهبود می بخشد. با ثبت فونت های مختلف به عنوان زیر الگو، می توانید از تشخیص اشتباه به دلیل انواع مختلف فونت جلوگیری کنید.
  3. جفت سازی خودکار : جفت سازی خودکار یک تنظیم دقیق خودکار کاراکترها برای اجازه استخراج در شرایط بهینه است. از آنجا که تغییرات جزئی در وضعیت بین کاراکترها قبل از تایید به صورت جداگانه اصلاح می شوند، سطح همبستگی افزایش می یابد.
  4. فیلترهای تقویت کننده تصویر : هنگامی که پس زمینه علامت گذاری دارای الگو باشد یا از فلز یا دیگر مواد بازتابنده ساخته شده باشد، دقت بررسی کاراکتر ممکن است کاهش یابد. حتی زمانی که خواندن به این دلایل یا دلایل دیگر دشوار است، اعمال فیلترهای تقویت کننده تصویر امکان بررسی پایدار کاراکتر را فراهم می کند.

در شکل بالا بازرسی تاریخ انقضا در یک ظروف غذا بررسی شده : استخراج نویسه تصویر و پردازش تصویر خاکستری معمولی به دلیل تاثیر پس زمینه ناپایدار است. پردازش رنگ خاکستری با علم پردازش تصویر و تغییر کنتراست بین کاراکترها و پس زمینه برای پایدار کردن بازرسی کافی است.

  • کاربردهای عملی

این بخش مثال های عملی استفاده از پردازش تصویر برای بازرسی کاراکتر را نه تنها برای جلوگیری از خروج قطعات کاری معیوب، بلکه برای بهبود کیفیت با ایجاد یک سیستم مدیریت کامل و اطمینان از قابلیت ردیابی معرفی می کند.

بازرسی کاراکتر تاریخ های انقضا : بازرسی کاراکتر به طور فعال در صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. معمول ترین کاربرد بازرسی کاراکتر تاریخ انقضا است. بینایی ماشین تاریخ انقضا را می‌خواند تا تاریخ های نادرست یا حذف را بررسی کند. بازرسی ۱۰۰ درصدی می تواند از اختلاط محصولات تاریخ گذشته جلوگیری کند.

بررسی کاراکتر با OCR

بررسی جهت گیری و درستی کاراکترها بر روی قطعات در یک نوار برجسته

نوار تعبیه شده به عنوان ماده بسته بندی برای تراشه های IC، اتصالات و LED ها استفاده می شود. بازرسی کاراکتر از اهداف بسته بندی شده در نوار پوششی نیاز به ثبت تصویر از طریق نوار پوششی دارد. این بازرسی ها تحت تاثیر هاله سازی تصادفی ایجاد شده توسط روشنایی محیط قرار می گیرند که منجر به تشخیص نادرست می شود. استفاده از یک فیلتر تقویت تصویر (فیلتر تصحیح سایه)تشخیص کاراکتر قابل اعتماد را بدون تحت تاثیر قرار گرفتن توسط هاله تضمین می کند. این فیلتر همچنین برای اهدافی مانند ظروف، فیلترها، و قطعات فلزی بازتابنده مؤثر است.

یکی از دوربین‌های هوشمند که توانایی انجام پردازش OCR را داراست دوربین SC6000 هایکروبات است :

دوربین sc6000 هایکروبات با بهره‌گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی دیپ لرنینگ شناسایی کارکترها و تشخیص و خوانش اعداد و کارکترها را انجام می‌دهد این دوربین هوشمند توانمند با بهره‌گیری از 140 الگوریتم تشخیص که شامل الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی است توانایی انجام چندین نوع تشخیص به صورت همزمان را داراست از جمله خوانش ocr و تشخیص انواع بارکد و خرابی های ظاهری و ….

در زیر به چند نمونه از کاربردهای خوانش OCR در صنایع مختلف که با این دوربین امکان‌پذیر است اشاره شده است.

  • خواندن و ثبت کد لاستیک
  • خواندن تاریخ انتضای محصولات خوراکی
  • …….

 

منبع:

Character Inspection/OCR

Summary
هنر بررسی کاراکتر از طریق تکنولوژی OCR
Article Name
هنر بررسی کاراکتر از طریق تکنولوژی OCR
Description
بررسی کاراکتر با OCR یا خوانش OCR یکی از موارد استفاده از دوربین‌های هوشمند است که به کمک الگوریتم‌های دیپ لرنینگ بهبود یافته است.
Author
Publisher Name
Hikrobot.ir
Publisher Logo

فهرست مطالب