بیناپردازان هوشمند سپاهان

HIKROBOT

رزولوشن سنسورها

رزولوشن سنسورها

رزولوشن سنسور رایج دوربین های صنعتی در طول سال ها به طور فزاینده ای افزایش یافته است. به دلیل افزایش فرایندهای تولید، امروزه می توان ساختارهای پیکسل کوچک تر را درک کرد که به همان اندازه پیکسل های حسگر بزرگ قبلی حساس به نور هستند. بازده کوانتومی پیکسل ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. امروزه از سنسورهایی با رزولوشن ۲، ۵، ۸ یا ۱۲ مگاپیکسل استفاده می شود، جایی که ۵ یا ۱۰ سال پیش از دوربین هایی با ۱ مگاپیکسل استفاده می شد.

یکی از فاکتور‌های مهم در کیفیت تصاویر رزولوشن سنسور یا تعداد پیکسل در هر سنسور است. رزولوشن در لغت به معنی دقت یا  تفکیک پذیری است و در دوربین به معنی تعداد پیکسل سنسور دوربین ( تعداد پیکسلی است که با آن یک تصویر ثبت می‌شود) است. هر تصویر ثبت شده بر روی سنسور از پیکسل تشکیل شده است، پس هر چه رزولوشن بیشتر باشد می‌توان جزئیات بیشتری از تصویر را دریافت کرد.

در تصویر برداری با دوربین‌های صنعتی یکی از عامل‌های مهم دقت است، در واقع بهتر است شما دقت تصویر را یا کوچکترین عضو تصویر را با 4 یا 5 پیکسل ببینید یا ثبت کنید تا جزئیات با دقت ثبت شوند مثلا اگر قرار است دقت تصویر 0.1 میلیمتر باشد بهتر است این 0.1 میلیمتر با 5 پیکسل ثبت شود تا یک پیکسل و این موضوع به شما برای انتخاب دوربین درست با توجه به اندازه جسم و … کمک زیادی خواهد کرد.

به عنوان مثال چند تصویر با رزولوشن‌های مختلف را با هم مقایسه میکنیم :

تصویر جزئی (640×480 pixels) از تصویر ۵ مگاپیکسل، ساختارهای بسیار ریز تصویر قابل مشاهده هستند. فونت های کوچک قابل خواندن هستند.

تصویر با استفاده از یک دوربین ۵ مگاپیکسلی

تصویر جزئی ( 640×480 pixels)از تصویر ۲ مگاپیکسل،. ساختارهای بسیار ریز تصویری مانند کتیبه های جز غیرقابل خواندن هستند.

تصویر با استفاده از یک دوربین ۲ مگاپیکسلی

حتی ساختارهای درشت تر نیز تقریبا پیکسلی شده اند و دیگر قابل شناسایی نیستند.

تصویر با استفاده از یک دوربین VGA

سنسورهای دوربین های C-mount

رزولوشن سنسور رایج برای دوربین های C-mount عمدتا بین رزولوشن های VGA (۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل)با ۰.۳ مگاپیکسل و سنسورهای ۵ مگاپیکسل است.

سنسورهایی برای مانت F-mount و M42 و غیره

رزولوشن های بالاتر از ۱۲، ۱۶، ۲۰ یا حتی ۲۹ مگاپیکسل (یا بیشتر)که امروزه در دوربین های مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند، برای دوربین های C-mount در بینایی ماشین در دسترس نیستند؛ زیرا تک تک پیکسل ها بسیار کوچک هستند و نویز تصویر به قدری زیاد است که نمی توان آن ها را با کیفیت بالا اندازه گیری و بررسی کرد.

رزولوشن های ۱۲ تا ۲۹ مگاپیکسل عمدتا با سنسورهای بسیار بزرگی محقق می شوند که به دلیل قطر بزرگ دایره تصویر، برای مثال به اپتیک های F – mount (Nikon bayonet)، و M42 یا Canon – Mount (EF – Mount)نیاز دارند. آن ها اغلب برای کاربردهای چیدمان PCB و بازرسی های هیات مدیره به منظور تشخیص حتی ویژگی های کوچک گروه های اجزای نسبتا بزرگ و ارزیابی آن ها استفاده می شوند.

رزولوشن دوربین های اسکن خطی در محصولات استاندارد امروزی از ۵۱۲ پیکسل تا ۱۲۲۸۸ پیکسل (“خط 12K”)متغیر است و فرکانس خطی تقریبا ۲۳ کیلوهرتز دارد. در عرض یک ثانیه، بلوک های تصویری ۱۲۲۸۸ * ۲۳۵۰۰ پیکسل را می توان به این شکل تشخیص داد، یعنی بیش از ۲۸۰ مگاپیکسل در ثانیه! چنین حسگر دوربین اسکن خطی با رزولوشن 12K، در صورت اندازه پیکسل ۵ میکرومتر، طولی برابر ۶۱ میلی متر دارد!

فهرست مطالب