بیناپردازان هوشمند سپاهان

HIKROBOT

بهینه سازی انبارها با لجستیک هوشمند و فناوری های نوظهور

لجستیک هوشمند- سرکارگر

بهینه سازی انبارها با لجستیک هوشمند و فناوری های نوظهور

لجستیک هوشمند به استفاده از فناوری‌های نوین مانند بلاک‌چین یا داده‌های بزرگ برای بهینه‌سازی فرایندهایی که در انبارها انجام می‌شود، اشاره دارد. پیاده‌سازی فناوری‌ها و سیستم‌های خودکارشده جدید در لجستیک اطمینان بخش این موضوع است که حداکثر توان عملیاتی بدون وقفه در فرایند حاصل شود.

در این پست، ما به مفهوم لجستیک هوشمند می‌پردازیم و به ویژه بر فناوری‌های اصلی به کار گرفته شده در انبارهای امروزی تمرکز می‌کنیم و اینکه چگونه می‌توان از آن‌ها برای دیجیتالی کردن و خودکارسازی استفاده کرد.

لجستیک هوشمند چیست؟

لجستیک هوشمند فرایند به‌کارگیری فناوری‌های نوین در تمام عملیاتی است که در داخل و خارج از انبار انجام می‌شود، از دریافت کالا در اسکله‌های بارگیری تا توزیع و تحویل آن به مشتری نهایی بر اساس شرایط توافق شده. به عبارت دیگر، این مفهوم شامل پیاده‌سازی دستگاه‌های هوشمند برای اتوماسیون عملیات لجستیک است.

فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ و اینترنت اشیاء صنعتی جا افتاده‌اند و در حال تغییر کامل انبارها هستند. در واقع، یک مطالعه توسط شرکت مشاوره‌ای Research and Markets نشان می‌دهد که بازار اینترنت اشیاء در لجستیک تا سال 2030 با نرخ 13.2٪ سالانه رشد خواهد کرد و از درآمد 34.5 میلیارد دلار در سال 2019 به 100 میلیارد دلار تا سال 2030 خواهد رسید.

لجستیک هوشمند با هدف افزایش کنترل فرایند، بهینه‌سازی توان عبوری انبار و کاهش هزینه‌های عملیاتی در تأسیسات از طریق استفاده از دستگاه‌های متصل به هم و جمع‌آوری تمام داده‌های تولید شده در آن طراحی شده است. تجزیه و تحلیل این داده‌ها به مدیران لجستیک اطلاعات جامعی در مورد آنچه در انبار اتفاق می‌افتد قبل از تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد.

لجستیک هوشمند جایگزینی سیستم‌های دستی با تجهیزات دستکاری خودکار یا ربات‌ها را در تکراری‌ترین وظایف مانند جابجایی کالا، قرار دادن و خارج کردن بارهای واحد، و پردازش سفارش است. این عملیات توسط یک سیستم مدیریت انبار هماهنگ می‌شود، یک برنامه نرم‌افزاری که خطر خطا را در تأسیسات محدود می‌کند و تمام عملیات انجام شده در آن را بهینه می‌کند، از مدیریت مکان محصول تا مسیرهای انتخاب عملگر.

فرآیند لجستیک هوشمند

هوشمندی و دیجیتالی سازی فرایندهای انبار

لجستیک هوشمند نیازمند یک مغز برای دیجیتالی کردن کنترل تأسیسات است. این کار معمولاً توسط یک WMS انجام می‌شود که هوش مصنوعی و کنترل را به فرایندهای صورت گرفته در تأسیسات می‌آورد. از جمله این عملیات می‌توان به تولید مجدد خط – همگام‌سازی سفارش‌های داخلی – و طراحی مسیرهای انتخاب برای بهینه‌سازی سفر اپراتور اشاره کرد.

همچنین، یک سیستم مدیریت انبار مانند Easy WMS، WMS از Interlake Mecalux، کنترل کامل موجودی را با پایش تمام ورودی‌ها و خروجی‌های محصول در طول روز تضمین می‌کند. این نرم‌افزار همچنین جانمایی انبار (مدیریت مکان) را بر اساس قوانین و معیارهای از پیش تعیین شده توسط مدیر لجستیک به صورت خودکار انجام می‌دهد. این به اپراتورها در انجام وظایف خود کمک می‌کند و آن‌ها را سریع‌تر می‌سازد.

دیجیتالی‌سازی انبار این اطمینان را به وجود می آورد که تمام داده‌های تولید شده جمع‌آوری و به اطلاعات مفید برای مدیر لجستیک تبدیل شوند. یک ماژول مانند نرم‌افزار تحلیل زنجیره تأمین از Easy WMS به مدیران کمک می‌کند تا بر اساس توان عبوری واقعی تأسیسات تصمیمات لجستیکی صحیحی اتخاذ کنند. این نرم‌افزار تمام داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند تا مدیر لجستیک بتواند تمام اطلاعات تولید شده در انبار طی عملیاتی مانند دریافت کالا و جانمایی را بگیرد و آن را به KPIهای زنجیره تأمین تبدیل کند.

لجستیک هوشمند: نقش خودکارسازی

خودکارسازی فرایند یکی از ویژگی‌های اصلی لجستیک هوشمند است. این نتیجه مستقیم پیاده‌سازی فناوری‌های نوین در انبار مانند راه حل‌های حمل و نقل و ذخیره‌سازی خودکار (کانویرهای پالت، سیستم‌های مینی‌لود و AS/RS برای پالت) است. این راه حل‌های خودکار برای وظایف تکراری به کار گرفته می‌شوند تا جریان‌های کاری بدون وقفه تضمین شود. این سیستم‌ها نه تنها وظایف انجام شده در تأسیسات لجستیک را تسریع می‌کنند، بلکه با ذخیره‌سازی فشرده کالاها، ظرفیت ذخیره‌سازی ساختمان را به حداکثر می‌رسانند.

لجستیک هوشمند همچنین کاربرد رباتیک را در داخل انبار شناسانده است: رایج شدن استفاده از وسایل نقلیه هدایت شده خودکار (AGVs)، ربات‌های خودمختار سیار (AMRs) و کوبات‌ها در فرایندهایی مانند جابه‌جایی کالا و انتخاب سفارش رو به افزایش است.

هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها اگر بدون ایمنی نبودند قابل اجرا نبود. تحکیم هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء امکان همزیستی محصولات، سیستم‌های خودکار و اپراتورها را در انبار فراهم کرده است، تمامیت فیزیکی همه را تضمین می‌کند. در واقع، جایگزین کردن اپراتورها در وظایف فیزیکی و تکراری و اختصاص مجدد آن‌ها به فعالیت‌هایی که ارزش بیشتری اضافه می‌کند، موجب افزایش ایمنی و بهره‌وری کارگران می‌شود.

روند لجستیک هوشمند

حرکت به سمت لجستیک هوشمند

تبدیل یک زیرساخت لجستیک سنتی به یک زیرساخت هوشمند لزوماً کار آسانی نیست. برنامه‌ریزی لجستیک برای هر شرکت منحصر به فرد است و نیازمند راه حل‌های خاصی است که اغلب اوقات ترکیبی از سیستم‌های دستی، نیمه خودکار و خودکار هستند. برای بهینه‌سازی عملیات لجستیک و پیاده‌سازی فناوری‌های نوین در انبار، باید از خود بپرسید: نیازهای شرکت چیست؟ کجا می‌توان بهره‌وری را افزایش داد؟ و در کدام عملیات‌ها می‌توان اضافه هزینه‌ها را کاهش داد؟

اولین گام پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت انبار مانند Easy WMS است که بیش از 80 عملکرد پایه دارد، قابل مقیاس‌پذیری از طریق ماژول‌های پیشرفته مختلف است. این‌ها دقیقاً مزایایی هستند که توسط ژان-نوئل ریوا، مدیر عملیات گروه LORCA بیان شده‌اند: “ما انتخاب را به شکل چشمگیری بهبود داده‌ایم و بهره‌وری و چابکی بیشتری به دست آورده‌ایم.”

یک استراتژی مؤثر دیگر در مسیر لجستیک هوشمند، محدود کردن حضور تجهیزات دستکاری و جایگزین کردن آن‌ها با راه حل‌های خودکار مانند کانویرها و جرثقیل‌های پشته‌ساز هم برای پالت و هم جعبه است. این سیستم‌ها به ویژه زمانی مفید هستند که جریان کالا مداوم و تکراری باشد، زیرا در این صورت توان عبوری انبار به شدت افزایش می‌یابد. این مورد در Incarlopsa وجود دارد، یکی از پیشروهای صنعت گوشت اسپانیا. Incarlopsa با گروه Mecalux برای افتتاح 6 تأسیسات لجستیکی جدید همکاری کرده است. انبارهای آن با جرثقیل‌های پشته‌ساز پالت، خودروهای انتقال و پالت شاتل خودکار و سایر سیستم‌ها تجهیز شده‌اند. پیاده‌سازی این راه حل‌های خودکار بهره‌وری را در تأسیسات افزایش داده است: “ما جابجایی کالای کنترل شده و بدون وقفه داریم” این سخن ویکتورینو کارابانتس، مدیرعامل مهندسی در Incarlopsa است.

 

لجستیک هوشمند: حداکثر بهره‌وری در عملیات انبار

لجستیک هوشمند در بسیاری از تأسیسات لجستیک به واقعیت تبدیل شده است، به واسطه مفاهیم جدیدی مانند بلاک‌چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا. این فناوری‌ها خودکارسازی را به منظور دستیابی به حداکثر توان عبوری انبار ترویج می‌کنند، اضافه هزینه‌ها را از بین می‌برند و چرخه‌های عملیاتی 24/7 را تضمین می‌کنند.

چه از طریق راه حل‌های حمل و نقل خودکار یا پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت انبار، لجستیک هوشمند کنترل مؤثر موجودی، بهبود ایمنی اپراتورها و محصولات و حذف خطاها در وظایفی مانند انتخاب سفارش و مدیریت بازگشت را تضمین می‌کند.

علاقه‌مند به افزایش بهره‌وری و کارایی در انبار خود هستید؟ در تماس با ما تردید نکنید. به عنوان یکی از موفق ترین شرکت های اتوماسیون و بینایی ماشین ما در کنار شما هستیم.

لجستیک هوشمند راه حل ها

بینایی ماشین در لجستیک هوشمند

بینایی ماشین نقش بسیار مهمی در افزایش کارایی و دقت در لجستیک هوشمند ایفا می‌کند. لجستیک هوشمند از فناوری‌های پیشرفته برای بهینه‌سازی و خودکارسازی جنبه‌های مختلف زنجیره تأمین استفاده می‌کند و بینایی ماشین جزء کلیدی دستیابی به این اهداف است. در زیر برخی کاربردهای بینایی ماشین در لجستیک هوشمند آورده شده است:

1- طبقه‌بندی و شناسایی خودکار

– سیستم‌های بینایی ماشین می‌توانند برای خودکارسازی فرایند طبقه‌بندی در انبارها و مراکز توزیع مورد استفاده قرار گیرند. دوربین‌ها و حسگرها می‌توانند اقلام را بر اساس ویژگی‌های دیداری مانند بارکدها، کدهای QR یا حتی شکل و رنگ محصولات شناسایی کنند.

– طبقه‌بندی خودکار نیاز به نیروی کار دستی را کاهش می‌دهد، فرایند اجرای سفارش را تسریع می‌کند و خطاها را به حداقل می‌رساند.

2-کنترل کیفیت

– بینایی ماشین برای بازرسی‌های کنترل کیفیت محصولات به کار گرفته می‌شود. دوربین‌ها می‌توانند تصاویر دقیقی از اقلام ثبت کنند و الگوریتم‌های پردازش تصویر می‌توانند تصاویر را تجزیه و تحلیل کرده و نقص‌ها، آسیب‌دیدگی‌ها یا ناهنجاری‌ها در محصولات را شناسایی کنند.

– این امر اطمینان ایجاد می کند که تنها محصولات با کیفیت بالا ارسال می‌شوند، احتمال بازگشت و نارضایتی مشتری را کاهش می‌دهد.

3-مدیریت موجودی در زمان واقعی

– بینایی ماشین در نظارت و مدیریت سطوح موجودی در زمان واقعی کمک می‌کند. با اسکن مداوم و ردیابی محصولات روی قفسه‌ها، سیستم‌های لجستیک می‌توانند به صورت خودکار پایگاه داده‌های موجودی را به‌روزرسانی کنند و اطلاعات دقیق و به‌روز ارائه دهند.

– این باعث بهبود دقت موجودی، کاهش کمبود یا مازاد موجودی، و امکان پیش‌بینی بهتر تقاضا می‌شود.

4-وسایل نقلیه هدایت شده خودکار (AGVs) و پهپادها

– بینایی ماشین، AGVs و پهپادها را در انبارها و تأسیسات لجستیک هدایت می‌کند. این وسایل نقلیه خودمختار از دوربین‌ها و حسگرها برای پیمایش فضا، اجتناب از موانع و بهینه‌سازی مسیرهای خود استفاده می‌کنند.

– AGVs و پهپادها به جابجایی کارآمد کالا کمک می‌کنند و نیاز به حمل و نقل دستی را کاهش می‌دهند.

5-امنیت و نظارت

– سیستم‌های بینایی ماشین امنیت و نظارت را در تأسیسات لجستیک افزایش می‌دهند. دوربین‌های مجهز به تحلیلگر ویدیویی هوشمند می‌توانند محوطه را برای هرگونه دسترسی غیرمجاز، سرقت یا نقض امنیتی نظارت کنند.

– این امر ایمنی کالا و تأسیسات را تضمین می‌کند و خطر زیان‌ها را کاهش می‌دهد.

6-نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

– بینایی ماشین می‌تواند برای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه تجهیزاتی مانند نوار نقاله‌ها، دستگاه‌های بسته‌بندی و سیستم‌های رباتیک مورد استفاده قرار گیرد. با تجزیه و تحلیل داده‌های دیداری، سیستم می‌تواند نشانه‌های اولیه فرسودگی یا خرابی‌های بالقوه را تشخیص دهد و امکان نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی‌ها را فراهم کند.

7-واقعیت افزوده برای انتخاب و بسته‌بندی

– بینایی ماشین در ترکیب با واقعیت افزوده می‌تواند کارگران انبار را در فرایند انتخاب و بسته‌بندی یاری دهد. عینک‌ها یا دستگاه‌های واقعیت افزوده می‌توانند اطلاعاتی همچون مکان و مقدار اقلام را در میدان دید اضافه کنند و سرعت و دقت در اجرای سفارش‌ها را بهبود بخشند.

با یکپارچه‌سازی بینایی ماشین در لجستیک هوشمند، سازمان‌ها می‌توانند فرایندهای زنجیره تأمین خود را بهینه کنند، هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند، دقت را افزایش دهند و در نهایت تجربه بهتری برای مشتریان فراهم کنند.

منبع:

Smart logistics: new technologies for the warehouse

اگر به موضوع انبار هوشمند علاقه مند هستید بخوانید.

Summary
بهینه سازی انبارها با لجستیک هوشمند و فناوری های نوظهور
Article Name
بهینه سازی انبارها با لجستیک هوشمند و فناوری های نوظهور
Description
لجستیک هوشمند فرایند به‌کارگیری فناوری‌های نوین در تمام عملیاتی است که در داخل و خارج از انبار انجام می‌شود.
Author
Publisher Name
Hikrobot.ir
Publisher Logo

فهرست مطالب